Olen perehtynyt viime viikkoina asiakaspalvelun tasoon.
Olenhan joutunut soittelemaan aika taajaan HUS:in, KOKS:in ja vakuutusyhtiön palvelunumeroihin.
Puolisko puolestaan on koettanut asioida katsastuskonttorin, poliisin lupapalvelun
ja nettikauppojen kanssa.
Yhteinen kokemuksemme on se, että pimpelipompelia ja
Fuengirolassa nauhoitettuja välispiikkejä saa kuunnella enemmän kuin omiksi
tarpeiksi jo ennen kuin pääsee edes siihen vaiheeseen, jossa otetaan vastaan soittopyyntö.
Ei ole millään muotoa mukavaa, että silloin kun luulet
soittavasi paikallispalveluun huomaatkin puhelun menneen valtakunnalliseen
numeroon, johon joudut perustelemaan kovasti ja joskus jopa luovasti, että saat
puhelusi käännettyä paikalliseen konttoriin.
Aikamoisen hankalaa on onnistua pääsemään asiakaspalvelun
äärelle silloin, kun asiakaspalvelun puhelinaika on ajoitettu klo 10 ja klo 14 välille.
Siinä saa olla puhelimessa parikin muistutusta, että vapaahetken tullen on
valmiina näpyttelemään palvelunumeron ja käyttämään taukonsa vuokaavioiden
maailmassa suikkailuun; 1-1-2-4 -valintojen
jälkeen saattaa jo päästä kuuntelemaan jonotusmusiikkia.
Kun sitten jossain vaiheessa pääset puheisiin elävän ihmisen
kanssa, ei vieläkään ole takeita asiantuntemuksesta. Asiakaspalvelijahan
saattaa istua vaikkapa Kemissä tai yhtä hyvin Kuala Lumpurissa. Miten hän
voisikaan tietää pikkukaupunki Loviisan paikallisista olosuhteista ja
asemoitumisesta Suomen kartalle. Monta mielipahaa syntyy jo siitä, kun joudutaan
selittämään aivan triviaalitason asioita.
Entä sitten liitteiden ja selvitysten lähettäminen?
Mielellämme käyttäisimme tuttua ja helpoksi koettua sähköpostia, mutta eihän
sellainen ole käytössä sen enempää Kelalla, vakuutusyhtiössä kuin
katsastuskonttorilla, poliisilla taikka kauppaketjuilla. Liitteet ja muut
viestit lähetetään kirjautumalla asianomaisille sivuille.
Olemme tilanteessa, jossa teemme jatkossa valinnat
palvelutason, emmekä hinnan mukaan. Meidät saa kanta-asiakkaikseen se sairaala/
vakuutusyhtiö/ katsastuskonttori/ rautakauppa/ pankki, joka ajallisesti nopsimmin,
lyhimmän kuunneltavan pimpelipomin ja selkeimmän
näppäiltävän vuokaavion kautta vastaa puhelimeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti