maanantai 28. marraskuuta 2016

Köyhän ei kannnata

Huoli pois, kyseessä ei ole dementia - ainakaan pelkästään - vaikka taas tiskikoneongelmista aion pakista.  Viime talvinen tiskikoneen korjailu vei kyllä "ajasta toiseen", mutta ei kovin pitkälle.  "Köyhän ei kannata ostaa halpaa" -sanonta tuli taas yhden kerran todistettua. Sininen pesuvati piti ottaa esille ja aloittaa vastenmielinen käsitiski, joka modernissa yhden altaan huushollissa vaatii avukseen pesuvadin.

Puoliskolla osui olemaan "kauppalanko", joka myy kuljetusvaurioisia koneita.  Tietenkin kyseltiin ensimmäiseksi sieltä, mutta eipä tietenkään juuri nyt osunut olemaan yhtään sopivasti kalusteen sisään piiloon jäävästi takaa taikka sivusta kolhittua valkoista 60-senttistä konetta. Ehdottelivat, että kannattaisi jäädä odottelemaan, jos vaikka tulisi. Mutta kuka sitä nyt voisi tiskikonetta kovin monta viikkoa jonottaa.  Varsinkin kun ollaan Suomessa eikä Venäjällä, jossa legendojen mukaan autoa taikka televisiota saatettiin odottaa vuosikymmenkin. Olen kyllä kuullut että kärsimällä saa kirkkaamman kruunun, mutta hitsi vie en kärsi liottaa atooppisia käsiäni Fairy-vedessä monta kertaa päivässä.

Soitto Harrastehalliin saattaisi auttaa, tuumattiin. Helpommin sanottu kuin tehty sekin. Eräänä maanantaiaamuna kuuntelin töihin lähtöä tehdessäni vartin verran pimpelipompelia, kunnes sain kuulla, ettei postimyynnistä tiedetä, löytyisikö haluttu kone saman firman varastomyymälästä, josta sen voisi käväistä itse hakemassa. Aika mopot ovat ison firman järjestelmät. Muilla postimyyntiä ja kauppatoimintaa harjoittavilla firmoilla näkyy jopa asiakkaalle kappalemäärät, montako kutakin tuotetta missäkin myyntipisteessä on. No sainhan vartin odottelulla suoran numeron, johon saisin soittaa kymmenen jälkeen. 35 minuuttia odottelin linjalla pimpelipompelia kuunnellen, enkä vain  päässyt perille. Puhelu pompsahti tämän tuosta keskukseen ja aina arvailtiin "palvelutapahtuman" olevan kesken, myyjät eivät ehdi vastaamaan puhelimeen. Sitten taisi jo koittaa keskusneidin ruokatunti ja vuoroon tuli toinen keskusääni. Kysyin, että mahtaako siellä ihan oikeasti olla joku töissä, kun 35 min. odottelun jälkeenkään ei kukaan vastaa?  Ystävällinen keskus lupasi ottaa kauppaan yhteyttä infopisteen kautta ja välittää asiani. Tunnin kuluttua sieltä jo soitettiinkin takaisin ja kerrottiin, ettei konetta ole varastomyymälässä, mutta se saadaan sinne tilattua.

Henkisesti jo hiukan helpotti, kun tiskari on luvassa 2-4 päivän kuluttua.  Vaan tiukassa on edullinen tiskikone tässä maassa. Varsinkin kun ei ole haluja hankkia uutta "Wiherpuulia", joka havaintojemme mukaan kestää kuukauden verran yli viiden vuoden takuuajan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti