perjantai 16. heinäkuuta 2021

Vuodenaikojen vaihtelu

 




Minä olen aina sanonut pitäväni vuorollaan jokaisesta vuodenajasta – vaihtelunhaluinen ihminen kun olen. Mutta olen minä niin lyhytjännitteinen, että tykkäisin vaihtelusta vielä sen kulloisenkin vuodenajan sisällä.

 

Juu, ymmärsit oikein – olen lopen kyllästynyt hirmuhelteeseen.

 

Minusta tuntuu, että helle alkoi silloin, kun koulu loppui ja tätä yhtä ja samaa! suomalaiselle aivan liian kuumaa keliä on piisannut likipitäen siitä saakka. Talomme suunnitellut insinööri on tehnyt aikoinaan kardinaalimokan ja jättänyt tuuletusluukut suunnittelematta. 160-senttistä 3-lasista sisään aukeavaa ikkunaa ei noin vaan auota – edes helteellä. Avattavissa on kaksi pikkuikkunaa, WC:n ja pesuhuoneen ikkunat.

 

Kaikki käytettävissä olevat helteentorjuntakonstit on kokeiltu. Pikkuruinen ilmalämpöpumppu puhaltelee viilennystä minkä ehtii, mutta sen teho ei riitä kuin hädin tuskin olohuoneeseen. Koko torpan viilentämiseksi on järjestetty iltaisin läpiveto WC:n ja pesuhuoneen räppänöiden kautta. Kovin paljon se ei auta ja nukkumisen mahdollisuuksia on pitänyt koettaa parantaa moninaisin kotikonstein.

 

Jossain vinkattiin ihon viilennykseksi ja nukahtamisen avuksi märkää kangasta, vaikkapa ohutta huivia. Minä tyttö se teen kaiken aina reilumman jälkeen, joten kastelin parisängyn tuplaleveän aluslakanan ihan kunnolla. Se olikin näppärä, sillä vielä aamuyön tunteina riitti lakanassa kosteita kulmia päälle käänneltäväksi.

 

Puolen päivän etsinnän jälkeen sain hankittua yhden jalalla seisovan tuulettimen makuuhuoneeseen. Nyt on nukkumista haitannut kuumuuden lisäksi myös taukoamaton hurina. Tuuletin ei viilennä, kunpahan vain liikuttaa sitä 30-asteista sisäilmaa. Viilennystoiminto saadaan lukemani mukaan aikaiseksi sillä, että laitetaan tuuletin puhaltamaan kohti märkää pyyhettä. Testattiin puoliskon juuri pesukoneesta tulleilla märillä collegeshortseilla. En tunnistanut viilenemisilmiötä. Varmaan pitää tosiaan olla froteepyyhe. Käyköhän Muumi?

 

Italialaiset olivat antaneet iltapäivälehden juttuun helteensietovinkin: ”kannattaa syödä paljon jäätelöä”. Testattu on. Kovin on lyhyttä valiolaisen jäätelön vaikutus – pitänee olla aitoa italialaista gelatoa.

 

Sadetta ja tuulta tänne, please!

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti