Palaan vielä pikkuisen
loppusyksyn Puolan matkaan. Varoitan jo alkajaisiksi, että tämä
jutustelu on tarkoitettu pikemminkin veitikoille kuin tosikoille.
Siitäkin huolimatta, että
Puolan työttömyysluvut ovat vähintäänkin suomalaisella tasolla
ja että Puolasta reissataan uutterasti matkatöissä maailmalla,
silmäämme sattui tämän tuosta, että Puolassa näytti olevan
enemmän ja erilaisia työtehtäviä kuin Suomessa.
Tutkimme internetistä,
että puolalaisen keskipalkka on vain 600 euroa kuussa. Tasoitusta
tuo toki se, että elinkustannuksetkin ovat rutkasti pienemmät kuin
täällä Pohjan perukoilla. Jos keskipalkka on tuo kuusisatanen,
joutuu moni varmasti lähtemään töihin aika paljonkin halvemmalla.
Internet ei suoralta kädeltä kertonut sitä lieneekö peräti
työttömyyskorvauskin vastikkeellista toimintaa. Joka tapauksessa
näytti siltä, että erilaisissa palveluammateissa työskenteleviä
oli paljon.
Ensimmäinen havaintomme
oli rautatieaseman kansainvälisen toimiston vuoronumeron painajan
pesti. Lipputoimistoon sisään astuessamme saimme vuoronumeron
sedältä, joka samalla piti vähän rotia odotustilassa ja katsoi,
ettei kukaan etuile tai suorastaan porskuta palvelutiskille ilman
vuoronumeroa. Tehtävä ei ollut ollenkaan vähäinen, vaan oikeutti
ihan univormun käyttöön. Mietimme heti, että Loviisassakin
tuolla tavoin työllistäisi yhden kokopäiväisen työntekijän
apteekkiin ja pari puolipäiväistä ruokamarkettien lihatiskien
tuntumaan ruuhkahuippujen aikaan.
Rautatieasemalla oli
useita info-liivit päälleen saanutta olkalaukkua kantavaa
opastajaa. Heiltä saattoi kysäistä, onko nyt varmasti oikealla
raiteella, oikeaan suuntaan menossa, oikean lipun kanssa jne.
Paikallisjunassa tuollainen apuhenkilö kulki vaunussa mukana. Hän
autteli junaan vaunut ja pyörätuolia käyttävät sekä ohjasi
lipunmaksulaitteen käytössä. Voi miten oli turvallista matkata
junalla, kun apu oli lähellä ja matalalla kynnyksellä saatavissa.
Infoliivit päällä
partioivia ihmisiä näkyi myös marketeissa ja markettien
parkkipaikoilla. Apua, vinkkiä ja ohjeistusta oli saatavilla
iloisesti ja helposti, ihan englannin kielellä.
Pohdintamme kulki
luonnollisesti siihen suuntaan, että miksei meilläkin? Osasimme
vastata toisillemme, että kaiketi meillä kalliimman palkan maassa
on jouduttu siirtymään itsepalveluun juuri säästösyistä.
Turvallisuuden tunnetta nuo opastavat palveluammattilaiset ilman
muuta loivat kokemuksemme mukaan turistille ja varmaan yhtä lailla
esimerkiksi vanhukselle.
Palvelutehtävät ovat
tärkeitä. Suomessa on palvelualoilta kadonnut viimeisen kymmenen
vuoden aikana aivan liian paljon työtehtäviä. Ravintolassa
kuskaamme nykyisin lautasemme usein tiskilinjastolle asti, ennen
siinä palveli tarjoilija. Kaupassa otamme ostoskärryt ulkoa
katoksesta, keräämme ostoksemme niihin ja palautamme lopuksi kärryt
sievästi jonopaikalle. Kärrypoikaa ei tarvita. Itsepalveluna
kotitietokoneelta olemme saaneet hoitaa pankkiasiat jo pitkään.
Valitettavan kauas on jäänyt se aika, jolloin tv-mainos kertoi,
että ”kyllä palvelupankki on aina palvelupankki”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti