keskiviikko 21. lokakuuta 2015

Matkamietteitä


Matkamietteitä

Toinen teistä lukijoistani saattaa vielä hämärästi muistaa kolmeviikkoisen perhe-interreilimme Unkariin vuonna 2001.  Olimme kuin Kiljusen herrasväki ainakin - herätimme huomiota aina siellä minne menimme.  Ja mehän menimme - junalla ympäri Unkaria Budapestista Pecsiin, Balatonille, Egeriin ja takaisin Budapestiin.

Nyt teimme puoliskon kanssa syyslomareissun Budapestiin.  Ilman muuta teimme puoliskon kanssa joka käänteessä vertailua; "14 vuotta sitten ja nyt".

Vuonna 2001 meillä oli reissussa käyttörahaa 6000 markkaa.  Tuo raha oli perillä Unkarissa käytettävää rahaa.  Lentoliput oli hankittu jo ennen tuota.  6000 markkaa eli kaiketikin osapuilleen nykyinen tuhateuronen oli siis viiden hengen ja 21 päivän käyttöraha junalippuihin, hotelli- tai leirintämökkiyöpymisiin, ruokailuihin, nähtävyyksiin ja tuliaisiin. Se oli siis jotakuinkin 47/päivä/koko perhe.  Rahasta ei ollut pula.  Hinnat olivat niin edulliset, että muistamme asuneemme asiallisesti, syöneemme hyvin, reissanneemme sydämemme kyllyydestä ja katselleemme kaikki kohdalle osuneet nähtävyydet vuoristoretkestä jokilaivaristeilyyn.  Tuliaisiakin hankittiin jonkin verran.  Rahan arvolle siellä - ja varsinkin täällä - on käynyt jotain.  Tämänkertaiseen kahden hengen pitkään viikonloppuun upposi hyvinkin tuo tuhateuronen.

Vertailua teimme myös katselemalla, mitä maisemassa olisi tapahtunut neljääntoista vuoteen.  Ei kovin paljon.  Se on tavallaan hyväkin - kertoohan se siitä, ettei vanhoja kauniita ja arvokkaita rakennuksia ole tuhottu, vaan niiden arvo on ymmärretty ja rakennukset säilytetty.  Silti silmään pisti, ettei tarpeellisia huolto- ja kunnostustoimiakaan oltu tehty.  Edes lentokentän bussireitin varressa ei oltu saatu maalattua graffiteja piiloon, saati korjattua murtuneita rappauksia taikka kaatuneita metalliaitoja.

Meitä mietitytti myös vertailu Puolaan, koska olemme saaneet tehdä muutaman reissun Puolaan ja siellä meitä on ihastuttanut maan todella siistit ja hyvin hoidetut julkiset tilat; puistot, kadut ja julkiset rakennukset.  Tämän ajan termeillä ilmaisten - Puolassa infra näyttää olevan kunnossa, Unkarissa siinä on selviä puutteita.

Johan meitä kävi kiinnostamaan, kauanko maat ovat olleet EU: jäseniä.  Mietimme, että voisiko jäsenyysajan ero selvittää eroa maan kehittymisessä.  Kännykkänetistä selvisi oitis, että molemmat ovat olleet yhteisen eurooppalaisen rahapussin jäseniä vuodesta 2004 - siis jo reilun 10 vuotta.  Ovatko maat vain hakeneet rahaa erilaisiin kohteisiin.  Puola on rakentanut rautateitä, ja hankkinut uutta kalustoa julkiseen liikenteeseen sekä kohentanut teitä, katuja ja julkisia rakennuksia.  Ovatko Unkarin eu-rahat uponneet yhteen uuteen metrolinjaan Budapestissa ja muutamaan tuhanteen vihreään kaupunkipyörään?  Mene ja tiedä!

Lopuksi on kerrottava vielä yksi aivan merkittävä ero vuoden 2001 ja 2015 matkailussa.  Nyt asiat voi tarkistaa kännykkänetistä heti, kun alkaa ihmetyttää.  Vuonna 2001 vastaavia tarkistuksia varten olisi matkassa pitänyt olla kokonainen 17-osainen Ensyclopedia.


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti