Siitä on ainakin kymmenen - jollei jo viisitoista vuotta -
kun näin Lapinjärvellä näytelmän, johon oli oivaltavasti upotettu pieni filmin
pätkä äiti-ihmisen arjesta. Filmissä äiti hoiteli vauvaa kotona ja vastaili
koko ajan perheenjäsenten puheluihin. Joku kaihoili bussin aikatauluja, joku
pizzerian puhelinnumeroa – kuka mitäkin. Puhelin soi taajaan ja äidillä oli
vastaus kaikkeen. Tuo pieni pätkä näytelmää jäi mieleen, koska itse elin siihen
aikaan samanlaista ”keskusliikenneaseman asemanhoitajan arkea”. Jälkeenpäin
ajatellen voi miettiä, että olihan se mukavaakin, kun oli joka hetki koko
perheelle niin kovin tarpeellinen.
Puolihuomaamatta tässä on lasten aikuistumisen myötä tullut
siirretyksi huomattavasti hiljaisemmalle asemalle. Vastuulla on toki edelleen
jonkinmoinen ”helpdesk”, mutta sen hoitaminen on enää sivutoimista, eikä
ollenkaan samalla lailla päävastuu, kuten aikoinaan. Silti joskus osuu vielä
päiviä, jolloin saa kokea olevansa omalla junaseisakkeellaan tarpeellinen ja
tärkeä. Viime viikolla oli sellainen päivä.
Aloitin sen itse. Ilmoitin keskimmäiselle olevani menossa
kirpparille. Kyselin oliko lapsenlapsilla jotain tarpeita. Helpdesk oli sillä
avattu. Mummo lähti tehtävälle ja löysi kuin löysikin kaivatun suksipaketin ja
loskakelin kengät.
Siinä välissä ymmärsin onneksi virkistää ja ravita itseäni maistuvalla
teekupposella ja herkullisella lohipiirakalla. Sitten nimittäin alkoi kiire. Kaikki
ottivat yhteyttä saman tunnin sisällä.
Kuopus kaipasi suksiaan ja monojaan Pohjois-Karjalaan. Hämärtyvässä
illassa suksien ja sauvojen etsintä aitan vintiltä kännykän taskulampun valossa
oli oma pieni ohjelmanumeronsa. Kuopuksen suksiin kuuluvien monojen etsintä mattokomerosta
ja talon vintiltä ei tuottanut toivottua tulosta. Tai sikäli kyllä, että sain
siivottua komeron lattialta Ikea-kassillisen käytöstä poistettuja kenkiä ja
inventoitua talon vintille ikuisuussäilytykseen päätyneet tavarat. Kuopuksen
omia monoja en löytänyt – ties vaikka lienen jo lahjoittanut koululle! Lopputulemana
paketoin omat sukseni ja mononi Matkahuollon matkaan kuopukselle.
Esikoinen oli saanut pari postilähetystä. Hän itse ei ehtisi
reissuiltaan kotiin vielä postin aukiollessa, joten helpdeskistä piipahdettiin
valtakirjalla postiasialla.
Puolisko oli työreissulla ja kaipasi välimatkatietoja ja
apua majoituspaikan selvittelyssä. Mikäs siinä – helpompi noita on kotoa
tabletilta selvittää kuin pieneltä kännykän ruudulta autoa ajaessa. Helpdesk
toimitti tiedot ajan tavan mukaan sekä tekstiviestillä että what’s appilla - eihän
koskaan voi tietää, mitä mediaa matkalainen sujuvammin seuraa.
Tuosta äkillisestä tarpeellisuudesta toipuakseen sivuraiteen
pikkuaseman helpdeskin hoitaja tarvitsi kaksi tuntia hiljaista
sukanneulonta-aikaa oman nojatuolin uumenissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti