Olen pyrkinyt pitämään koulutyöni ja kynäilypalstani
erillään. Paristakin syystä. Ensinnäkin, työ ja harrastus on hyvä olla
erikseen. Ja toiseksi, koulutyö on sen verran sensitiivistä hommaa, että ymmärrän
visusti varoa loukkaamasta kenenkään tunteita taikka oikeuksia. Jos
kirjoittaisin koulutyöstä, minulla saattaisi tämän tuosta olla kiusaus kertoa
teillekin jokin hauska sattumus taikka lasten laukaisu. Nyt on kuitenkin niin,
että kouluväki, oppilaat ja opettajat, päästettiin ensimmäisten joukossa tähän
uuteen normaaliin (tai ainakin sen tuulikaappiin) joten koen velvollisuudekseni
raportoida täältä teille ensitunnelmia ja pieniä välähdyksiä.
Koulua on uudessa normaalissa käyty nyt tarkalleen kuusi
päivää. Aivan päällimmäinen tunne on iso ilo jälleentapaamisesta. Vaikka olimme
viettäneet kahdeksan viikon mittaisen eristysaikamme kukin tiiviisti kotonamme,
oli läheisyys aivan selvästi lisääntynyt. Olimmehan olleet yhteyksissä
päivittäin paitsi Wilman, myös videoyhteyden ja puhelimen kautta. Olimme
tavanneet Zoomissa tai Teamsissä, What`sappissa äänipuhelun, kuvapuhelun tai
vähintäänkin tehtävänpalautusviestien ja palauteviestien kautta. Olimme kurkistaneet
livekameran kautta toistemme koteihin ja tuttavuus oli kasvanut
luokkatuttavuudesta lähestulkoon kyläilyväleihin. Koska olemme nyt tutumpia, luokissa on
aiempaakin enemmän rattoisaa rupattelua. Opelle ja kavereille on asiaa. Siihen
rupatteluun on uskallusta, siihen on tarvetta ja sille ymmärretään nyt antaa
aikaa. Ehkäpä siinä turvallisessa ja luottavaisessa keskustelutilanteessa samalla
toteutuu valtiovallan toivoma tilannekartoitus ja tuntojen tarkkailu.
Kiire on siirtynyt oppitunneilta siirtymiin eli
välitunneille, ruokailuun ja muihin taukoihin, jotka kylläkin ovat lähes
kokonaan kadonneet. Henkilökunnan tauot, joita aiemmin on käytetty materiaalien
varusteluun ja kuka ties luokasta toiseen siirtymiseen, ovat nyt poissa. Jokainen
tauon tapainen on nyt ohjelmoitu välineiden (esim. tietokoneiden) putsaukseen
ja desinfiointiin. Jokainen opettaja
valvoo omaa ryhmäänsä kokonaisen koulupäivän ajan ja pyrkii parhaansa mukaan
muistuttamaan turvaväleistä ja käsienpesusta. Oppilaat touhuavat pihalla omina
luokkaryhminään omilla nimetyillä piha-alueillaan. Käytävillä liikutaan
hillitysti turvamitoitetuissa jonoissa - töniminen ja juoksuaskeleet ovat
menneen maailman juttuja. Kädet pestään sisään tullessa ja ulos mennessä, ennen
ruokaa ja monta muuta kertaa. Ruokaa haetaan hillitysti ja hallitusti luokka
kerrallaan ja ruokailu tapahtuu omissa luokissa, oman väljyyssäädösten
mukaisesti asemoidun pulpetin ääressä. Kaikki mitä taudista on ehditty oppia,
on koulutyön toteutuksessa pyritty ottamaan huomioon ja kouluissa toimitaan todellakin
niin, että tunnetut riskit on minimoitu.
Oma työni muokkautui riskien minimoinnin nimissä
eräänlaiseksi hybridimalliksi. Aiemmin liikuin viikon mittaan neljällä eri
koululla, vaihdoinpa parina päivänä työmaata jopa kesken päivän. Se ei täällä
uudessa normaalissa onnistu. Nyt olen kontaktiopetuksessa vain yhdellä koululla
ja jatkan kahdeksan viikon aikana harjoitellulla etämallilla muille
työpisteilleni. Varmasti ihan hyvä näin, en haluaisikaan olla se, joka
mahdollisesti kuljetti taudin kunnan laidalta toiselle.
Kyllä tämä onnistuu!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti