sunnuntai 14. helmikuuta 2021

Koti, uskonto ja isänmaa

 


 


Minä suhtaudun näihin kaikkiin kolmeen – kotiin, uskontoon ja isänmaahan - arvostaen, mutta kiihkottomasti. Paitsi kotiin, johon suhtaudun kiihkomielisesti rakastaen ja huolehtien.

Olen kertonut aiemminkin, että perheemme on menettänyt kaksi itselle rakennettua kotia yritystoiminnan epäonnen myötä. Tämä nykyinen, kolmas, on meille niin tärkeä ja rakas, että myönnämme aivan avoimesti pitävämme sitä paremmin kuin kukkaa kämmenellä ja arvostamme tätä harmaata puutaloamme enemmän kuin kruunun jalokiveä. Saunan kiukaalla komeilee ylimpänä vuolukivinen pientalo ja makuuhuoneen seinähyllylle on keräilty toistakymmentä talonmuotoista tuikkulyhtyä. Rapakiven torppa on meille the Koti ja meidän lapsenlapsillemme Mummola.

Uskontoni on Martti Lutherin puhdistama ja Loviisan Pernajan oman pojan, Mikael Agricolan, Suomeen tuoma luterilaisuus. Siihen uskoon minut on kastettu, siinä uskossa olen rippikoulun jälkeen konfirmoitu ja puoliskon kanssa kirkossa avioliittoon vihitty. Uskontoon suhtaudun silti kiihkottomasti. Koen uskonnon henkilökohtaiseksi ja omakohtaiseksi asiaksi, josta en tämän suuremmin huutele. Opetan koulussa tunnin viikossa uskontoa – sitä yleissivistävää ja ei-tunnustuksellista.

Isänmaani on Suomi ja äidinkieleni on suomi. Suomessa on kaksi minulle erityisen rakasta maakuntaa, Pohjois-Karjala ja itäinen Uusimaa. Pohjois-Karjalassa olen syntynyt ja kasvanut. Sinne olemme saaneet tehdä osittaisen paluumuuton Datšan hankkimisen myötä. Itäinen Uusimaa on tarjonnut minulle työtä ja perheelleemme kodin osapuilleen kolmenkymmenen vuoden ajan. Tänne olemme asettuneet ja täällä olemme antaneet lapsillemme juuret ja siivet.

Juurista ja siivistä olen pitänyt pienen puheen vuoroon jokaisen lapseni valmistujaisissa. Juuret ja siivet ovat jokaiselle korvaamattoman tärkeät. Kodin tehtävänä on antaa turvalliset juuret; juurruttaa lapsi kotiin ja kotikuntaan sekä kotimaahan. Juuret ovat syvällä savessa tai mullassa siellä, mistä olet kotoisin. Kodin kannustuksen kasvattamat siivet antavat uskalluksen lähteä kotoa ja juurilta. Siivet auttavat lentämään omaan elämään.

Koti, uskonto ja isänmaa takaavat perheen ohella ne tuiki tarpeelliset juuret ja siivet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti