Tuomas Kyrö keksi reilut kymmen vuotta sitten ryhtyä
kirjoittamaan Mielensäpahoittajasta. Hän kirjoitti aluksi lyhyitä tekstejä,
joita tämä hämäläinen ikämies muka kirjoitti lehtiin. Jutut tulivat koko kansan
tietoisuuteen, kun Antti Litja loistavasti eläytyen luki niitä radiossa. Nyt
Tuomas Kyrö on kirjoittanut Mielensäpahoittajasta monen monta kirjaa, hänestä
on tehty elokuva, tv-sarja ja useita erilaisia teatteriproduktioita. Mielensäpahoittaja,
joka alun perin tarkoitti tätä tiettyä kuvitteellista hahmoa on yleistynyt
erisnimestä yleisnimeksi ja kaikenlaisia toisen puolesta loukkaantujia nimitetään
nykyään mielensäpahoittajiksi. Erityisen paljon mielensäpahoittajia tuntuu
olevan liikkeellä erilaisilla sosiaalisen median foorumeilla. Tänä kesänä on
ollut erityisen trendikästä pahoittaa mielensä jonkun etnisen ryhmittymän nimen
tai kuvan käyttämisestä tuotemerkissä. Eskimo-jäätelöt, Geisha-suklaat, Uncle
Ben’s -riisit ja Brunbergin suukot ovat nyt uudistusmielisten huomion
keskipisteessä. Tuskin monenkaan tuotemerkin loukkaavuudesta on tultu
kysyneeksi asianomaiselta etniseltä ryhmittymältä.
Kukaan ei tietenkään ole omasta mielestään mikään
mielensäpahoittaja, sillä eihän se oikeasti kovin imarteleva nimitys ole.
Toisia on paljon helpompi nimetä mielensäpahoittajiksi ja sillä lailla ikään
kuin vähätellä ja ottaa arvoa pois toisen sanomalta. Omasta mielestään jokainen on
tietysti avarakatseinen ja suvaitsevainen, joviaali ihminen eikä mikään
jurottava ja jurnuttava mielensäpahoittaja.
Niin, totta kai, minäkin. Johan sitä nyt opekoulutuksen
myötä on kasvanut avarakatseiseksi ja suvaitsevaiseksi ihmiseksi. Ikä on tuonut
ymmärtämystä, samoin elämänkokemus ynnä omat lapset ja lapsenlapset…
Vaan kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun lähimarjikkooni
tupsahti aivan vieraita poimijoita. Kyllä en ollut valmis aivan neuvottelematta
marjikkoani tulokkaille antamaan. Jaan marjikkoni ilman muuta naapuruston
lasten ja omien lastenlasten kanssa, mutta aivan vieraille en olisi siitä
valmis jakamaan. Toki toisaalta ymmärrän, miten mukavaa on se, että marjojen poimimisen
tapa ja kulttuuri on vielä siirtymässä seuraavalle sukupolvelle. Hoksaan kyllä,
miten kannustettavaa ja rohkaistavaa onkaan se, että nuoret suomalaiset
lähtevät selkäkivun ja nilkan nuljahtamisen uhalla itäuusmaalaiseen metsään keräilemään
pienen pieniä marjoja, eivätkä vain odota, että joku toimittaa super food
-herkut kotiin. Tiedän senkin, että jokamiehenoikeus takaa meille jokaiselle
luvan marjastaa suomalaisissa metsissä. Jokamiehenoikeudellahan minäkin
metsättömänä marjastan – aariakaan en mustikkametsää omista.
Tämän ajan trenditermejä on myös ”jakamistalous”. Siinä
ajatellaan, että hyödykkeitä voi omistamisen sijasta jakaa, lainata tai
vuokrata. Mitä muuta metsämarjojen poiminen on kuin jakamistaloutta? Jaamme suomalaismetsissä
kasvavaa yhteistä hyvää poimimalla herkut talteen. Siihen meillä kaikilla on
oikeus niin kauan kuin emme toimillamme aiheuta metsille vahinkoa roskaamalla
tai häiritse kenenkään kotirauhaa tulemalla pihoille.
Tästä jakamisen mahdollisuudesta minua muistutti
lapsenlapsista vanhin. Voi, miten paljon lapsissa asuu viisautta! Minä - varsinainen mielenipahoittaja - olin
harmistunut aivan turhasta; jakamistalous ja jokamiehenoikeus rulettavat!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti