perjantai 15. joulukuuta 2023

Joulua ei tarvitse kloonata

 



 

”Ei ole vuodet veljeksiä” kuuluu yksi suomalainen lakoninen sanonta, jolla on hyvä selitellä vaikkapa heinä-, vilja- tai perunasadon eroa edellisvuoteen verrattuna.

 

Voi, mikä oivallus minulle olikaan hoksata nyt liki kuusikymppisenä, että eivät tarvitse olla joulutkaan aina samanlaisia. Joku ihme perinteiden ja traditioiden ylläpitämisen pakko on vaatinut kloonaamaan jouluja vuosikymmenten ajan. Kellonlyömälleen on pitänyt tehdä asioita samalla lailla – jotain ehdottomasti ennen klo 12.00 joulurauhan julistusta ja jotain vasta aattohartauden ja saunan jälkeen. Näin ainakin Suomi-jouluissa, ja niitähän meilläkin on puoliväliin neljättäkymmentä – kahdesti taisimme viettää joulun Kanarialla.

 

Olen osannut saada aikaiseksi kunnon stressin joulusiivouksesta ja joulupöydän antimista – sittenkin, vaikka olen aina suosinut Saarioisen äitien laatikkotarjontaa. Olen puurtanut ja puuskuttanut syyslukukauden jälkeen viimeisillä voimillani saunan pesun ja perusteellisen katonrajasta alaspäin suuntautuvan sisäsiivouksen. Sitten olen voinut marttyyrin elkein ajatella, että ”on äiti laittanut kystä kyllä…”

 

Tänä vuonna on toisin. Äitini ymmärsi tilanteeni, olihan hänellä isän useamman tekonivelleikkauksen toipumista läheltä seuranneena selkeä näkemys siitä, mihin upouudella polvella pystyy. Äiti kannusti ottamaan siivoojan. Se vapautti paljon ajatuksen tasolla ja antoi luvan tehdä vain ne asiat, joihin oikeasti on voimia ja mahdollisuus.

 

Meillä ei kahlattu tänä vuonna hangen poikki hakemaan aitoa ja elävää kuusta. Tyydyttiin sopuhintaiseen ja kovin pieneen muoviseen. Toki senkin voi koristella sievästi. Kuusen oksille päätyivät kristallikoristeet sulassa sovussa Muumi-mukien ja karkkikeppien kanssa. Innostuin valoilla somistetusta kuusenalusmatosta vuoden verran myöhässä, mutta onneksi tytär bongasi sellaisen kierrätyspalstalta. Taatelikakkujen ja joulupullan leipomisesta selvisin – eri päivinä tosin. Jouluvieraat ovat ilmoittaneet aikataulunsa ja minä olen saanut viimeistellä jouluruokahankinnat ostamalla täsmäherkkuja. Pääsinhän jo itsekin kauppaan, kun puolisko hoiti autoilun ja minä kepittelin vain yhden kepin tuella monen kaupan kierroksen.

 

 Joulu tulee ihan varmasti näinkin.

 



 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti