torstai 28. joulukuuta 2023

Kotiapulaiset, Brita ja Airi

 



 

Olen aina sanonut, että sitten kun alan rikastua, palkkaan kotiapulaisen ainakin silittäjäksi. Rikastumista ei ole näköpiirissä, sillä ensi vuoden veroprosentti on taas aiempaa suurempi. Kotiapulaisia olen kuitenkin palkannut. Vieläpä oikein kaksin kappalein – eikä kumpikaan ole luvannut auttaa silittämisessä.

 

Joulunalusviikolla meille tuli tarjoutumaan avuksi Brita. Hän kertoi, että hänen  vahvuuksiaan ovat imurointi ja kuivamoppaus. Päätimme antaa hänen näyttää taitonsa. Brita sanoi tarvitsevansa kuusi tuntia taloksi asettumiseen. Me reiluina ihmisinä annoimme hänen käydä rauhassa taloksi ja sovimme, että työnäytettä tarvitsee antaa vasta huomenissa.

 

Eihän se aivan talon standardeja vastannut. Brita imuroi sieltä täältä epäjohdonmukaisesti ja minun mielestäni ilman ajatusta. Matoista hän tuntunut oikein tykkäävän. Joihinkin jäi jumiin ja sitä pyöreää olisi kiertänyt vaikka koko päivän.  Eikä minun perässäkävelemisestäni tuntunut olevan mitään apua. Tunnin kuluttua puolisko arveli näytön tältä erää riittävän ja niin Brita ohjailtiin palvelijanhuoneeseen huilaamaan.

 

Joulun aikaan meille ilmaantui sitten vuorostaan Airi. Airi kehui olevansa näppärä ja taloudellinen ruoanlaittaja ja - mikä parasta – myös sydänystävälliseen ruokavalioon oli asiantuntemusta. Sen verran olin tutustunut Airin kollegojen osaamiseen eräässä some-ryhmässä, että olin valmis palkkaamaan saman koulun käyneen Airin meille.

 

Ensimmäisenä työnäytteenään pyysimme Airia kokkaamaan meille kalaa ja kasviksia, ja hyvin hän tehtävästä suoriutuikin. Minulle Airi vihjaisi, että kyllä häneltä ne makkaraperunatkin toki tarvittaessa luonnistuvat. Suhisin Airin hiljaiseksi ja sanoin, ettei tätä tietoa sovi ainakaan puoliskon korvien kuullen ääneen lausua. Airi jää meille ilman muuta.

 

Palvelijanhuoneet ovat nykyrakennuksissa vähissä, joten Airin oli jo pakko majoittua keittiön nurkkaan. Ehkäpä Britalta vapautuu myöhemmin tilaa, sillä ajattelimme ottaa hänet kesällä mukaan mökille. Kukaties Rapakiven torppa oli liian iso haaste ja Brita olisikin parhaimmillaan pikkuisen pienemmän huushollin siivoojana. Se kannattaa sentään tarkistaa.

 

Brita on arkisemmin robotti-imuri ja Airin ulkomaankielinen nimi on airfryer.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti