Taashan sinne Europarlamenttiin saatiin valittua meiltäkin 15 ”viisasta”. Viisaat ovat
lainausmerkeissä siksi, että kaikilla ei ole koko Suomen tuntemusta eikä todellista
sydämen viisautta ja ymmärrystä siitä, mitä tarkoittaa isänmaan asialla oleminen. Osa
heistä on niitä, jotka asuvat Helsingin Kalliossa kerrostalon kolmannessa kerroksessa,
liikkuvat vain raitiovaunulla eivätkä edes omista kumisaappaita.
Kun tuosta tilanteesta lähdetään Euroopan yhteisiä asioita päättämään ja yhteisen kirstun
tukirahoja jakamaan, voidaan äkkiä olla pulassa. Mistä puhutaan, kun puheena ovat
päästöt ja hiilinielut? Mitä onkaan ennallistaminen? Mitä pitäisi ottaa huomioon
maatalouden tukia jaettaessa? Entä miten suhtaudutaan pakolaisvirtoihin eri puolilla
Eurooppaa?
Minusta olisi erinomaisen tärkeää ajaa uudet suomalaiset europarlamentaarikot sisään
tehtäviinsä täällä koti-Suomessa. Se olisi huomattavasti tärkeämpää kuin kiirehtiminen
Brysseliin asuntomarkkinoita tarkastelemaan.
Ehdottaisin kaikille uusille europarlamentaarikoille seuraavanlaista perehdytystä:
1. Junamatka Helsingistä Kiteelle, taikka näin Syrjäsalmen junasillan ollessa
remontissa, Kesälahdelle. Matkalla sopii havainnoida suomalaista luontoa
ikkunoista katsellen. Siinä saa tuntuman kotimaan metsäisyyteen ja vesistöjen
määrään.
2. Kesälahdella jaetaan kaikille kumpparit. Oman valinnan mukaan Hait taikka Kontiot.
Piipahdetaan metsän puolelle katsastamaan kantarellitilannetta ja samoillaan
puhtaiden järvien – Puruveden ja Pyhäjärven – rannoilla tutustuen
ammattikalastajien tilanteeseen, kuten jatkajien saamisen haasteisiin ja hupeneviin
saaliisiin.
3. Siirrytään autokyydillä Rääkkylän kautta Liperiin ja katsastetaan vähintään autojen
ikkunoista soiden määrää. Hurautetaan Arvinsalmen lossilla Itä-Suomen saaristoon
hämmästymään, ettei saaristoa ole todellakaan vain Turun ja Ahvenmaan välillä.
4. Otetaan uusi suunta maakunnan pääkaupunkiin Joensuuhun. Luultavasti havaitaan,
erikseen alleviivaamatta, että siellähän on tekemisen meininki. Alue kasvaa ja voi
hyvin. Miten voisimme turvata myös lentoliikenteen toimivuuden nytkin kun naapurin
isäntä sitä haluaa häiritä?
5. Joensuusta voitaisiin perehdytysryhmä laittaa taas raiteita pitkin Jyväskylän kautta
Kajaaniin, Ouluun ja lopulta Kemijärvelle. Luotan, että maisemat tukisivat käsitystä
Suomen metsäisyydestä ja soisuudesta. Jokainen pysähdyspaikkakunta reitin
varrella saisi tuoda perehdytettäville tietoon omat huolensa ja murheensa.
6. Reissun kruunaisi hillasoilla tarpominen, joka viimeistään toisi ymmärryksen siitä,
että Suomen omaleimaisuudesta on pidettävä huolta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti