Otin ”kesäpestin” eli vapaaehtoishommelin
puoliskon firman asiakaspalvelupuhelimen takapäivystäjänä rajatuilla
kellonajoilla. Pestiin kuuluu puhelimeen vastaaminen silloin, kun puolisko ei
syystä taikka toisesta ole itse ehtinyt luuriinsa vastata.
Olen ollut tehtävällä nyt kaksi päivää ja
ensimmäinen puhelukin on jo tullut.
Istuin palaverissa ja jonkun puhelin soi.
Me kaikki pitkän pöydän ympärille kokoontuneet katselimme toisiamme. Minulla ei
vasemman korvan kuulonalentuman vuoksi ole suuntakuuloa, joten en hoksannut vieraan
soittoäänen pirisevän omassa laukussani. Puhelin soi ja soi. Lopulta ymmärsin
tarkistaa punaisen Marimekko-laukkuni sieltä selän takaa ja kas, se keltainen
puhelinhan se pirinää piti.
Pyysin anteeksi palaveriväeltä ja ampaisin
eteiseen vastaamaan puhelimeen. Vastausrepliikkiäkään en ollut etukäteen
miettinyt, vaan vastasin omalla nimelläni ja soittaja joutui kysymään, ”onko
tämä puhelu nyt tässä firmassa?” ”Juu, on!” ymmärsin sitten takellella. ”Teidän
firman auton hälytyslaite huutaa täällä Kirkkokadulla. On huutanut jo ainakin
kymmenen minuuttia.” Yllättävän nopsasti ehdin miettiä, että oma autoni se ei
ole, koska sen huudon kuulisin koulun ikkunan alta itsekin. Puolisko puolestaan
on ajossa länteen pitkin E18-tietä. Puhe täytyy olla Porvoon Kirkkokadusta ja
tiedänkin esikoisen olevan siellä pelireissulla ja tarra se on hänenkin autonsa
takaikkunassa. ”Minä olen täällä Loviisassa,” vinkaisin. ”No, annapa numero
tämän auton omistajalle, niin soitan hänelle, jotta tulee sammuttamaan,” sanoi
ääni puhelimessa. ”Voi kun en muista ulkoa…” vikisin minä. ”Mutta voitko
soittaa tämän auton omistajalle?” ehdotti rationaalinen ja ratkaisukeskeinen
mies naapurikaupungista. ”Sen voin toki tehdä!” totesin jo hieman
huojentuneena. Jotain sentään kykenisin tekemään ja asian ratkaisemista
edistämään.
”Niin, että miten meni – noin niin kuin
omasta mielestä?” sopii kysyä. Ja vastaus on ilman muuta, ettei nyt vallan
mallikkaasti laisinkaan.
Eipä ole puhelinpalvelu helppoa. Jo tämän
ensimmäisen kokemuksen perusteella ymmärsin, että soittajan asia voi liittyä
melkein mihin vain ja minulta voidaan kysyä aivan mitä vain.
Sain puoliskolta hieman lisävalmennusta
puhelityöhön ja asiakaspalveluun. Puhelintyön haasteellisuutta kuvatessaan
puolisko muistutti keskimmäisemme kokemuksesta. Keskimmäinen oli nimittäin
opiskeluaikoinaan iltatöissä puhelinmyyntifirmassa. Lehtiä piti palkan ja
provision toivossa koettaa puhelimitse tyrkyttää. Pitkä myyntipuhe piti ehtiä
suoltaa, ennen kuin antoi toiselle suunvuoroa. Kävipä sitten niinkin, että
vastapuoli vihdoin ääneen päästyään tuumasi, että lukisi kyllä oikein
miellellään tuota tarjottua lehteä ja muitakin, mutta valitettavasti hän on
sokea. ”Anteeksi!” parkaisi silloin keskimmäinen aivan konseptin ulkopuolelta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti