Minulla se on kuulkaas semmoinen päävärkki, että siellä soi
aina päivän ajan milloin mikäkin biisi. Tyypillisesti se, joka on aamulla
ensimmäisten joukossa kuultu ja joka jollain lailla puhuttelee minua tai tuo
muistoja mieleen.
Olen saanut taas tämän talven olla sivutoiminen ”uskonnon
lehtori” ja opettaa uskontoa ekaluokkalaisille. Eräänä perjantaina oli tuntimme
otsikkona ”Hyvää ja kaunista”. Kappaleessa puhuttiin kevätaikaan sopivasti
heräävän luonnon ihmeistä. Jokainen sai tunnin mittaan kertoa tekemistään
keväthavainnoista. Musiikiksi olin valinnut mielestäni teemaan sopivan
kappaleen ”Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa”. Tuo kappale oli monelle
tuttu entuudestaan, joten pääsimme helposti sitä laulamaan. Minulle kappale oli
merkityksellinen sitä kautta, että opettelin soittamaan sitä pianolla ammoin
1980-luvulla alkuopetuksen erikoistumisopinnoissa ja esikoista odottaessani. Oppiminen
ei ollut helppoa ja toistoja tarvittiin paljon. Esikoisen synnyttyä tämä
kappale oli se, johon koliikkivauvakin tyyntyi. Koko perjantain oli tämä
kappale korvamatonani.
Samaisen viikon lauantaiaamuna soi autoradiossani Fredin eli
Matti Siitosen kappale ”Katso luontoa ja huomaa”. Tuo kappale vei minut vielä
kauemmas historiaan, suorastaan purkkakuvien aikakaudelle – 1970-luvulle. Ajatella,
olisin aivan yhtä hyvin valita tämän kappaleen uskontotuntini taustamusiikiksi!
Osasin kappaleen ulkoa ja lauloin biisiä autossani kilpaa Fredin kanssa. Hyvää
ja kaunista huomaamaan ohjasivat rivit: ”Katso kukkaa, jonka terälehdet aamuun
aukeaa. Katso maata, joka kimmeltävän kastepeitteen saa. Katso puuta, josta
linnunlaulu helkkyvästi soi.” Kertosäe ”Katso luontoa ja huomaa, että Luojan
luomaa parantaa ei voi” sopisi aivan hyvin vaikka kirkkokonsertissa esitettäväksi.
Huikea biisi, jota kuuntelin koko lauantain.
Samaisena lauantaina muistutti naamakirja vuodentakaisesta päivityksestäni,
jossa päivittelin maailman parasta ammattiani. Pääsenhän päivittäin
ihmettelemään oppimisen ja oivaltamisen ihmettä. Niin ja opin toki itsekin! Tuon
päivityksen mukaan oli lasten kanssa puhuttu ammateista. Yhden lapsen
tulevaisuuden ammattihaave oli ”pilvenpiirtäjä”. Tällä elämän- ja opettamisen
kokemuksella osasin jo olla torppaamatta lapsen urahaaveita. Tiedän jo, että ammattinimikkeetkin
muuttuvat. Kuka tietää, vaikka parinkymmenen vuoden kuluttua tarvittaisiin
pilvenpiirtäjiä!? Toivottavasti sittenkin saamme ihmetellä neljää vuodenaikaa, keväistä
luontoa ja uuden kasvukauden ihmettä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti