Meillä vallitsevat asiakkaan markkinat – monessakin mielessä.
Parhaimmillaan asiakkaalla on tarve ja yrittäjällä siihen palvelu taikka
ratkaisu. Silloin homma sujuu kuin hyvin harjoiteltu tanssi. Aina näin ei
kuitenkaan ole. Toisinaan asiakas kokee saaneensa huonoa palvelua ja äänestää
jaloillaan, eikä tule samaan paikkaan toiste. Siihen asiakkaalla on oikeus,
vaikkei asiakas mielestäni todellakaan ole ”aina oikeassa”.
Ajelin eräänä helteisenä päivänä kärry perässä mökiltä kotia
kohti. Tunnettu ja tunnustettu tosiasia on se, etten osaa peruuttaa kärryn
kanssa ja joudun valikoimaan pysähdyspaikat sitä mukaa, että voin ajaa yhdestä
liittymästä sisään ja toisesta ulos. Etelään päin ajaessa sellaiset
pysähdyspaikat ovat todella harvassa ja siksi olin varautunut reissuun
patonginpätkällä ja limpparitölkillä. Pääsinkin niiden turvin Pyhtäälle kaksoiskahviloille
asti. Ilahduin hyvistä parkkipaikoista ja päätin pysähtyä ruokailemaan, vaikkei
kotiin enää pitkästi olisikaan.
Tovin odottamisen jälkeen ilmestyi tiskille asiakaspalvelija
käsiään kuivaillen. Tilasin juustohampurilaisen, josta seinällä oli
houkutteleva kuva. Hautova ukkosta enteilevä ilmanalako lie kiusannut ravintolatyöntekijää,
sillä nopeasti kävi selväksi, ettei nyt ollut hyvä hetki tilailla mitään. ”Jos
sinä odottaa puoli tuntia, sitten saa. Minulla kiire, kiire, kiire!”
Varmemmaksi vakuudeksi hän viittoi moneen suuntaan kiireitään esitellen. En
tietenkään halunnut olla vaivaksi ja lähdin jatkamaan matkaa.
Saman päivän iltana minulle oli tulossa ostaja autolle, joka
oli tehnyt tenän ja viettänyt korjaamon pihalla jo reilun kuukauden korjauksen
kustannusarvion tekemisen jälkeen. Ostaja tuli trailerin kanssa pitkästä
matkasta. Meillä oli meneillään normaali kaupankäynti; ostaja potkiskeli
renkaita ja minä odotin päätöstä. Tulipa
siihen sitten tämän monikansallisen korjaamon mekaanikko ja alkoi moittia auton
tilannetta. Ei ymmärtänyt, vaikka koetin silmilläni sähköttää, ettei hänen
kommenttejaan kaivata. Ostaja sai ihan pyytämättä mekaanikolta apua hinnan alas
tinkimiseen. Mitään syytä moiseen ei ollut, sillä vian tutkimisen lasku oli
maksettu jo aikaa sitten. Osaan tehdä johtopäätökset ja kierrän paikan jatkossa
kaukaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti