Teen poikkeuksen itse laatimiini palstan pitämistä koskeviin
sääntöihin ja kirjoitan päivätyötäni, opetustointa, sivuten.
Vanha hyvä formaatti koko ikäluokan opettamisesta kaikille
yhtenäisessä peruskoulussa elää jatkuvassa pienessä muutoksessa. Koulu on kuin kesäinen
järvenselkä; tyynenäkin päivänä se on hienoisessa liikkeessä ja pinnan alla on
monenlaista elämää, kuohua ja kuplintaa. Aivan kuten järveen, erilaiset joet ja
purot tuovat kouluunkin koko ajan uutta vettä; uusia ajatuksia, näkemyksiä ja
käsityksiä. Osa jää koulujärveen ja osa huuhtoutuu pois laskevan joen mukana.
36 työvuoden aikana on ehtinyt olla monenlaisia tuulia.
Välillä oikein myrskyäkin, kuten silloin, kun ”inkluusiosta” eli
erityisluokkien lakkauttamisesta ja kaikkien lasten opettamisesta omassa
lähikoulussa kohistiin ja kohkattiin kovaa. Onneksi loivaliikkeinen
Loviisa-laiva kulki vakaasti tämän myräkän halki. Pienluokat säilytettiin,
vaikka ne liitettiinkin osaksi keskustakoulua ja pienluokkaoppilaan profiilia
tarkennettiin. Kaikille ei oppiminen isossa luokassa ole ideaali. Nyt se taas
ymmärretään ja muutoksen tuulet puhaltavat pienluokkien palauttamisen suuntaan.
Jostain purosta meille kouluun on tullut uutena käsitteenä
”kuormittuminen”. Ymmärrän käsitteen ja tunnistan kuormittumisen tilanteita ja
kuormittuvia lapsia. Kuormitun monesta asiasta itsekin ja tarvitsen vastapainoa,
aikaa ja rauhaa. Silti mietin, että pitäisikö kuormittumiseen liittää edelle
sana ”liiallinen”. Minusta kohtuullinen kuormittuminen kuuluu asiaan ja on
normaalia, mutta liiallista kuormittumista ja vallankin kuormittamista pitää
varoa.
Vanhastaan meillä koulussa on ollut käsite ”lähikehityksen
vyöhyke”. Sillä tarkoitetaan sitä pientä pinnistelyä ja pyristelyä oman tutun,
jo osatun alueen ulkopuolelle. Siinä tapahtuu oppiminen! Kunpa emme
kuormittumista varoessamme hukkaisi lähikehityksen vyöhykettä!
Eräs ope-tuttu kertoi koulunsa ensi lukuvuoden teemaksi
valitun ”Vaatiminen on välittämistä”. Ja niinhän se on. Se, että koulussa
vaaditaan (kännykän reppuun jättämistä, opetukseen keskittymistä, kielen
sanojen opettelua, kertotaulun harjoittelua…) on välittämistä. Me välitämme
lapsista ja haluamme heidän oppivan tietoja ja taitoja elämää varten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti